Podstawą prawną zawierającą odpowiedź jest art. 152 ust. 1 Prawa Ochrony Środowiska (dalej POŚ), który stanowi: „Instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska, z zastrzeżeniem ust. 8”. Ustęp 8 został uchylony.
Dlatego aby stwierdzić, czy zakupione zbiorniki podlegają zgłoszeniu właściwemu organowi ochrony środowiska ustalić należy następujące kwestie:
Stwierdzić należy, że zbiorniki do przechowywania paliwa (w tym paliwa klasy III – Olej napędowy) stanowią instalację w rozumieniu przepisów POŚ, jeżeli eksploatowane są w jednym miejscu a ich przewożenie ma charakter incydentalny. W ofercie znajdują się zbiorniki o dużych gabarytach, które co do zasady nie zmieniają swojego miejsca położenia, a to powoduje, że mogą być uznawane za instalację w rozumieniu art. 3 pkt 6 POŚ.
Instalacje, z których emisje nie wymagają uzyskania pozwolenia wymienione zostały w załączniku do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia (Dz. U. Nr 130, poz. 881).
W ww. załączniku do Rozporządzenia wymienia się następujące instalacje:
Wśród instalacji, z których emisje nie wymagają pozwolenia bezsprzecznie wymienia się w pkt 16) instalacje do przesyłu, przeładunku lub magazynowania paliw płynnych.
Biorąc pod uwagę powyższe, a więc uzyskanie twierdzących odpowiedzi na postawione na wstępie dwa pytania oraz z uwagi na fakt, że eksploatacja zbiorników związana jest z powstawaniem emisji uznać należy, że zakup zbiornika powinien zostać zgłoszony odpowiednim organom ochrony środowiska w trybie art. 152 POŚ.
Na zakończenie jedynie wspomnę, że linia orzecznicza w stricte interesującym nas przedmiocie dotychczas nie została wykształcona. Wyroki w podobnych sprawach wydawane są wręcz incydentalnie, jednak:
- w orzeczeniu z dnia 5 sierpnia 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (sygn akt II SA/Gl 157/13) wskazał, że możliwość użytkowania urządzenia w postaci zbiornika bezciśnieniowego, dwuścianowego, naziemnego przeznaczonego do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych, w tym oleju napędowego reglamentowana jest przepisami POŚ;
- w orzeczeniu z dnia 16 września 2014 r. Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim IV Wydział Karny odwoławczy (sygn. akt IV Ka 465/14), traktując co prawda przy orzekaniu jedynie pobocznie kwestię możliwości naruszenia art. 152 POŚ przez osobę posiadającą na swym terenie zbiorniki do przechowywania oleju napędowego stwierdził, że składowanie oleju napędowego w ww. sposób równoznaczne jest z posiadaniem na posesji instalacji, o której stanowi Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 roku w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia a niezgłoszenie jej właściwym organom ochrony środowiska stanowi naruszenie art. 152 POŚ.
Partner merytoryczny:
Petroleo DMS Sp. z o.o.
Ul. Słubicka 18
53-615 Wrocław
tel.: +48 606 379 440
e-mail: biuro@petroleo.pl
W kwestii pojemności to maksymalna pojemność zbiornika naziemnego jaki może być użytkowany to 5000l. Wynika to z przepisów prawa przeciwpożarowego.
Rozporządzenie z 21 listopada 2005 r. m. in. w § 176 i § 177 określa że:
Istnieją dwa rozporządzenia Ministra Gospodarki związane z warunkami technicznymi, jakie muszą spełniać zbiorniki magazynujące paliwa.
Podstawą prawną zawierającą odpowiedź jest art. 152 ust. 1 Prawa Ochrony Środowiska (dalej POŚ), który stanowi: „Instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska, z zastrzeżeniem ust. 8”. Ustęp 8 został uchylony.
Kontenerowe stacje paliw w Polsce zostały zabronione. Jedynie wojsko oraz cele strategiczne pozwalają na zgłoszenie zezwolenia do użytkowania tego typy rozwiązania.